luni, 6 octombrie 2014

Acvaplanarea


Acvaplanarea este fenomenul de plutire al autovehiculului, datorat desprinderii rotilor de sol si rularea acestora pe pelicula de apa ce se interpune intre asfalt si anvelopa. Aceasta pelicula poate fi chiar de ordinul zecimilor de milimetru.

Acvaplanarea (numita si  hidroplanare) apare in momentul in care apa dintre anvelopa si suprafata carosabila nu poate fi inlaturata. Stratul de apa se acumuleaza in partea din fata a anvelopei pana cand presiunea apei ajunge sa depaseasca presiunea din anvelope, moment in care anvelopa pierde contactul cu solul. Rotile aluneca, iar virarea, franarea sau accelerarea nu mai pot fi controlate. In plus, vehiculul poate derapa si se poate rasuci, generand o situatie potential periculoasa.

Cauzele care duc la acvaplanare sunt:

- viteza de deplasare prea mare pe un carosabil ud;
- profilul anvelopelor care impiedica evacuarea apei din zona de contact cu drumul;
- uzura acestora;
- presiunea anvelopelor;
- intensitatea precipitatiilor;
- grosimea stratului de apa.

Cu cat creste viteza de deplasare a autovehiculului cu atat creste si forta cu care se opune pelicula de apa din fata rotilor. Odata cu cresterea vitezei autovehiculului creste si viteza aerului care circula sub acesta, creand portanta, ceea ce duce la tendinta de ridicare (desprindere) a acestuia de la sol. Presiunea exercitata de pelicula de apa din fata rotii,  usurarea autovehiculului cu cateva zeci sau chiar sute de kilograme din cauza portantei si profilul uzat sau neadecvat (nu permite eliminarea rapida a apei de sub anvelopa) a benzii de rulare duc la acvaplanare.

Prevenirea acvaplanarii si contracararea factorilor de risc:

- Reduceti viteza atunci cand circulati in conditii de umezeala sau ploaie;
- Echipati autovehiculul cu anvelope avand un profil ce permite eliminarea stratului de apa. Canalele din banda de rulare si forma amprentei la sol pot impiedica acvaplanarea. In ciuda parerii generale, pneurile mai late sunt mai predispuse acvaplanarii.
- Verificati uzura anvelopelor si adancimea de profil. Cu cat adancimea de profil este mai mare, cu atat cantitatea de apa care poate fi eliminata este mai mare, iar riscul aparitiei acvaplanarii mai redus. Cu cat banda de rulare este mai uzata, cu atat capacitatea anvelopei de a impiedica acvaplanarea scade.
- Verificati regulat presiunea anvelopelor. Presiunea scazuta creste riscul aparitiei acvaplanarii.

ATENTIE

Cel mai important lucru in cazul in care intrati in acvaplanare este sa ridicati imediat piciorul de pe acceleratie, si lasati sa se reduca viteza fara sa actionati pedala de frana.

De asemenea, nu bruscati directia. Sfaturile sunt aceleasi ca si la conducerea pe zapada.

Surse:
Sites.Google.com
Michelin.ro
Incepator.ro
LiveLeak.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu