Tabloul de bord al maşinii cuprinde mai multe semnale luminoase care de avertizare. Autovehiculele de ultimă generaţie sunt concepute să semnalizeze prin semnale optice sau acustice, diverse simboluri, precum şi prin mesaje scrise.
1. Lumina de avertizare a defectării funcţionării motorului – de culoare ROȘIE sau GALBENĂ la unele maşini sau literele „EDC“ ce înseamnă „engine diesel control“.
Aprinderea acestui semn îl atenţionează pe şofer că motorul nu funcţionează cum trebuie sau că sistemul de control al funcţionării motorului este defect. Soluţia în acest caz e un control urgent la un service auto, în caz contrar există posibilitatea avarierii grave a motorului.
2. Lumina de avertizare a presiunii de ulei – de culoare ROȘIE.
Se stinge imediat după pornirea motorului, iar dacă aceasta rămâne aprinsă, oprirea imediată a motorului este obligatorie. Ignorarea acestui avertisment duce la griparea acestuia, așadar este recomandat a nu se mai efectua nicio manevră cu motorul pornit. Acest lucru se datorează lipsei de presiune de ulei din motor, cauzele fiind multiple: ulei degradat din cauza neschimbării la termenul stabilit sau contaminării acestuia cu combustibil, îmbâcsirea filtrului de ulei și nefuncționarea corespunzătoare a supapei acestuia, uzura mărită a lagărelor, defectarea pompei de ulei.
Se stinge imediat după pornirea motorului, iar dacă aceasta rămâne aprinsă, oprirea imediată a motorului este obligatorie. Ignorarea acestui avertisment duce la griparea acestuia, așadar este recomandat a nu se mai efectua nicio manevră cu motorul pornit. Acest lucru se datorează lipsei de presiune de ulei din motor, cauzele fiind multiple: ulei degradat din cauza neschimbării la termenul stabilit sau contaminării acestuia cu combustibil, îmbâcsirea filtrului de ulei și nefuncționarea corespunzătoare a supapei acestuia, uzura mărită a lagărelor, defectarea pompei de ulei.
3. Lumina de avertizare a nivelului de ulei – de culoare GALBENĂ.
Poate să rămână aprinsă după pornirea motorului, acest lucru însemnând un nivel foarte scăzut al uleiului (sub nivelul minim indicat de joja de nivel). Se va putea continua drumul până la cel mai apropiat service sau magazin și se va remedia factorul existent prin completarea cu ulei de motor după specificația tipului de motor. Ignorarea acestui semnal de avertizare poate duce la defectarea gravă a motorului. La unele autovehicule această funcție este vizualizată printr-un număr de segmenți luminoși ce indică nivelul de ulei din baia motorului sau prin apariția mesajului LOW LEVEL OIL.
Poate să rămână aprinsă după pornirea motorului, acest lucru însemnând un nivel foarte scăzut al uleiului (sub nivelul minim indicat de joja de nivel). Se va putea continua drumul până la cel mai apropiat service sau magazin și se va remedia factorul existent prin completarea cu ulei de motor după specificația tipului de motor. Ignorarea acestui semnal de avertizare poate duce la defectarea gravă a motorului. La unele autovehicule această funcție este vizualizată printr-un număr de segmenți luminoși ce indică nivelul de ulei din baia motorului sau prin apariția mesajului LOW LEVEL OIL.
4. Lumina de avertizare a supraîncălzirii motorului – de culoare ROȘIE.
În cazul în care lumina rămâne aprinsă după pornirea motorului, acest lucru înseamnă un nivel scăzut al lichidului de răcire (ANTIGEL), urmând a se opri urgent motorul, verificându-se nivelul și completarea acestuia până la nivelul maxim. Aprinderea luminii în timpul funcționării motorului înseamnă lipsa de răcire a acestuia datorită mai multor factori precum: pierderea de lichid, ruperea curelei de transmisie a pompei de apă, defectarea termostatului (blocat pe poziția închis), nefuncționarea sau funcționarea defectuoasă a ventilatorului de răcire, înfundarea radiatorului de răcire (circulația prin interior a agenului de răcire), blocarea curentului de aer prin radiator datorită insectelor, și altele. ATENȚIE! A NU SE DESFACE BUȘONUL VASULUI DE EXPANSIUNE CÂT TIMP MOTORUL ESTE CALD – PERICOL DE OPĂRIRE!
În cazul în care lumina rămâne aprinsă după pornirea motorului, acest lucru înseamnă un nivel scăzut al lichidului de răcire (ANTIGEL), urmând a se opri urgent motorul, verificându-se nivelul și completarea acestuia până la nivelul maxim. Aprinderea luminii în timpul funcționării motorului înseamnă lipsa de răcire a acestuia datorită mai multor factori precum: pierderea de lichid, ruperea curelei de transmisie a pompei de apă, defectarea termostatului (blocat pe poziția închis), nefuncționarea sau funcționarea defectuoasă a ventilatorului de răcire, înfundarea radiatorului de răcire (circulația prin interior a agenului de răcire), blocarea curentului de aer prin radiator datorită insectelor, și altele. ATENȚIE! A NU SE DESFACE BUȘONUL VASULUI DE EXPANSIUNE CÂT TIMP MOTORUL ESTE CALD – PERICOL DE OPĂRIRE!
5. Lumina de avertizare a încărcării acumulatorului – de culoare ROȘIE.
Dacă după pornirea motorului aceasta rămâne aprinsă, înseamnă că sistemul de încărcare este defect (aceasta se poate aprinde și în timpul funcționării), cauzele fiind: ruperea curelei de transmisie la alternator, defectarea alternatorului, contacte imperfecte, cleme de fixare şi borne oxidate sau întrerupte, fuzibili defecți, baterie defectă. Se poate continua drumul până la cel mai apropiat service, dar trebuie deconectați cât mai mulți sau toți consumatorii, fiind necesară toată energia bateriei pentru a ajunge la service.
Dacă după pornirea motorului aceasta rămâne aprinsă, înseamnă că sistemul de încărcare este defect (aceasta se poate aprinde și în timpul funcționării), cauzele fiind: ruperea curelei de transmisie la alternator, defectarea alternatorului, contacte imperfecte, cleme de fixare şi borne oxidate sau întrerupte, fuzibili defecți, baterie defectă. Se poate continua drumul până la cel mai apropiat service, dar trebuie deconectați cât mai mulți sau toți consumatorii, fiind necesară toată energia bateriei pentru a ajunge la service.
6. Lumina de avertizare a funcționării bujiilor incandescente (numai în cazul motoarelor diesel) sau defectării sistemului de supraveghere al funcționării motorului prin aprinderea intermitentă a luminii.
Se aprinde la prima pornire, iar durata iluminării depinde de temperatura exterioară (cu cât este mai mică temperatura, cu atât aceasta va rămâne aprinsă mai mult timp). Este recomandat să nu se pornească motorul, decât după stingerea luminii. În cazul în care acest indicator nu se stinge sau luminează intermitent, conducătorul auto își poate continua drumul, dar numai până la primul service.
Se aprinde la prima pornire, iar durata iluminării depinde de temperatura exterioară (cu cât este mai mică temperatura, cu atât aceasta va rămâne aprinsă mai mult timp). Este recomandat să nu se pornească motorul, decât după stingerea luminii. În cazul în care acest indicator nu se stinge sau luminează intermitent, conducătorul auto își poate continua drumul, dar numai până la primul service.
7. Lumina de avertizare a sistemului de frânare – de culoare ROȘIE.
Nestingerea acesteia după pornire poate însemna mai multe nereguli sau defecțiuni cum ar fi: lipsa lichidului de frânare din vasul pompei de frână, frâna de mână acționată sau lipsă presiune de frânare din circuitele de frânare. Deplasarea se va putea face doar după verificarea tuturor factorilor de mai sus sau conducătorul auto va trebui să se deplaseze cu atenție și cu viteză mică până la primul service.
Nestingerea acesteia după pornire poate însemna mai multe nereguli sau defecțiuni cum ar fi: lipsa lichidului de frânare din vasul pompei de frână, frâna de mână acționată sau lipsă presiune de frânare din circuitele de frânare. Deplasarea se va putea face doar după verificarea tuturor factorilor de mai sus sau conducătorul auto va trebui să se deplaseze cu atenție și cu viteză mică până la primul service.
8. Lumina de avertizare a frânei de staționare activată sau trasă – de culoare ROȘIE.
Nestingerea acesteia înseamnă că frâna de staționare (de mână) a rămas activată sau trasă. Funcționarea cu acest indicator aprins îngreunează deplasarea autovehiculului, ducând la încălzirea sistemului de frânare al roților din spate sau la alte tipuri constructive pe axul cardanic al transmisiei spate.
Nestingerea acesteia înseamnă că frâna de staționare (de mână) a rămas activată sau trasă. Funcționarea cu acest indicator aprins îngreunează deplasarea autovehiculului, ducând la încălzirea sistemului de frânare al roților din spate sau la alte tipuri constructive pe axul cardanic al transmisiei spate.
Sursa si Foto: Autoeconom.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu