Samsarii insala cumparatorii de masini second-hand nu doar prin manipularea kilometrajului, ci si prin readucerea pe strada a unor autoturisme cu daune majore, unele declarate dauna totala, desi sunt aproape noi, au carte service si kilometri putini si reali. Din statistici reiese ca 67% dintre masinile pentru care s-a verificat istoricul de daune anul acesta au avut cel putin un incident.
Dintre masinile cu daune, 36% au avut valori de reparatie a tuturor incidentelor cumulate de pana in 2.200 euro (avarii nu foarte grave), 79% din masini au avut valori de reparatie a tuturor incidentelor de pana in 10.000 euro (avarii medii spre mari) si 12% din masini au avut valori de reparatie a tuturor incidentelor de peste 15.000 euro (avarii majore si chiar daune totale).
Pentru foarte multi cumparatori de masini rulate, kilometrii sunt principalul criteriu in alegerea unui autoturism, de aceea sunt dese situatiile in care sunt cumparate masini cu kilometri reali dar foste daune, unele chiar daune majore. Kilometrii conteaza la o masina rulata dar nu sunt singurul element de luat in calcul atunci cand vrem sa ne asiguram ca facem o alegere buna.
1. Linia caroseriei
Linia caroseriei va poate spune din primul minut daca au fost facute reparatii asupra masinii. Trebuie sa va uitati atent la alinierea elementelor masinii pentru a observa daca pastreaza linia data de producator: linia de imbinare prag cu usi, diferite elemente de design de pe lateralul masinii care pot fi urmarite pe toata lungimea ei.
2. Distanta dintre elementele de caroserie
Masinile vin din fabrica cu spatii simetrice intre elemente (lufturi). De regula, daca anumite elemente de caroserie au fost inlocuite aceste spatii nu mai sunt simetrice.
Masurati distanta dintre fiecare doua elemente de caroserie si comparati-le cu acelasi element de pe cealalta parte. Cum facem asta practic? Putem lua de exemplu un pix cu un varf conic, o bucatica de cauciuc sau lemn sau ne putem folosi de degetul aratator. Incepem de la aripa dreapta fata si masuram imbinarea cu usa dreapta fata pe care o comparam cu usa stanga fata, apoi imbinarea cu capota si comparam cu partea stanga, apoi imbinarea cu farul si la fel le comparam. Nu uitam nici de imbinarea cu pragul, imediat sub usa din fata pentru ca acolo este de regula cel mai greu de aliniat in cazul schimbarii aripii. Apoi masuram distanta dintre usi si alinierea usilor cu pragul. Masuram imbinarea portbagajului stanga dreapta si cu bara spate (rareori pot exista diferente mici stanga dreapta din cauza balamalelor de la portbagaj care pot fi reglate diferit). Daca gasim ceva suspect investigam mai departe, daca nu, trecem la pasul urmator.
3. Urme de impact frontal
In cele mai multe cazuri, la un impact frontal relativ mediu ca intesitate elementele care sunt avariate si trebuie inlocuite sunt farurile, grila radiatorului si bara fata. Daca este mai puternica lovitura pot fi afectate si aripile, radiatoare si chiar lonjeroanele.
Un impact frontal serios poate deforma si lonjeroanele si alte piese din fata motorului, contraaripi etc. De cele mai multe ori, daca se ajunge la lonjeroane putem vorbi si de airbag-uri sarite, eventual caseta de directie stricata, angrenaj roata strambat, amortizoare strambate etc.
Pentru ca accidentele grave lasa urme la interior, vom ridica capota si ne uitam la trager, elementul din plastic sau metal care leaga farurile intre ele. Acesta ar trebui sa aiba un sticker cu agentul refrigerant din sistemul de climatizare sau alte stickere in functie de producator. In general cand se fac reparatii in aceasta zona sau se inlocuiteste, acea eticheta dispare.
Dupa aceea ne uitam la radiator daca pare inlocuit. Se observa usor un radiator nou. Este curat si nu prezinta urme de uzura. Urmatorul lucru de inspectat sunt farurile care trebuie sa fie uzate uniform (matuite) si sa aiba pe ele stickerul cu data de fabricatie mai mica sau egala cu data de fabricatie a masinii.
Apoi incercam cu o lanterna sa inspectam atent lonjeroanele atat din partea de sus cat si de jos daca se poate, pentru a vedea daca exista pe ele urme de sudura, taieturi, vopsea proaspata, mastic proaspat, semne suspecte etc. Verificam si suruburile cu care sunt prinse capetele lonjeroanelor daca sunt umblate si urmarim si elementele de polistiren care sunt de obicei in capatul lonjeronului, in bara, daca mai sunt la locul lor si daca prezinta urme de rupturi, crapaturi etc.
O ultima verificare ar fi la zona de imbinare a contraaripilor cu oala amortizorului si cu aripa din fata. Ne uitam la urme proaspete de mastic, la suruburile de la aripi daca sunt umblate sau nu. Suruburi umblate inseamna aripa inlocuita sau demontata, reparata si pusa la loc.
4. Verificarea grosimii stratului de vopsea cu un aparat electronic sau mecanic
Verificarea grosimii stratului de vopsea se face cu un aparat special, care costa de la 100 lei pana la cateva sute de euro pentru variante mai performante. Cu un astfel de aparat veti putea verifica toata caroseria masinii si veti afla foarte repede si cu o acuratete mare elementele de caroserie revopsite, reparate sau inlocuite. Cu acest dispozitiv veti putea identifica taieturi si suduri in praguri, stalpi, aripi spate etc.
5. Verificarea portabagajului pe interior
In cazul accidentelor cu tamponari din spate adesea se stramba podeaua iar indreptarea acesteia lasa urme usor de observat. Sub roata de rezerva exista, de obicei, un mastic pus pe imbinari si acela trebuie sa fie intact. Verificarea se face atat din portbagaj cat si de sub masina.
6. Inspectia zonelor in care se afla airag-urile la interior
De cele mai multe ori, in accidente frontale sar airbag-urile fata, iar samsarii de masini nu le mai pun la loc din motive de costuri. In partea dreapta fata airbag-ul este incorporat in bord si in momentul in care este declansat, acesta va strica plansa de bord fiind necesara inlocuirea ei. Aceste masini sunt foarte cautate de samsari pentru ca nimeni nu vrea sa isi asume investitia si sunt la vanzare la un pret mic. Samsarii vor da plansa de bord jos si o vor chitui si revopsi integral pentru a ascunde urmele. Daca va uitati cu atentie veti observa ca plansa este revopsita, pentru ca nu are cum sa fie perfecta. Plasticul se simte mai abraziv.
Verificam si centurile de siguranta daca au aceeasi data de fabricatie si daca sunt mai vechi sau egale cu varsta masinii.
7. Proba de drum cu masina
Masina trebuie sa isi pastreze traiectoria pe un drum drept si in momentele in care franam puternic de cateva ori fara sa tinem strans volanul. Caroseria nu trebuie sa emita sunete de torsiune, scartaieli, atunci cand facem manevre pe loc, urcam borduri sau in viraje.
O masina rulata de 5-6 ani fara nicio avarie este relativ greu de intalnit, mai ales daca masina a circulat in Romania. De aceea este foarte important sa putem evalua gravitatea daunelor. Daca avem o aripa vopsita sau inlocuita, o bara revopsita, un parbriz schimbat, chestiuni acceptabile, atat timp cat lucrarile sunt facute de calitate putem merge mai departe cu achizitia la un pret corect. Insa daca am observat avarii majore care au afectat caroseria serios, lonjeroanele, stalpii, pragurile, structura de rezistenta, airbag-urile etc., trecem mai departe si cautam alta masina.
Sursa: Wall Street
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu