sâmbătă, 14 ianuarie 2017

Sfaturi pentru zilele geroase


Pentru înlăturarea pericolului de incendiu care poate să apară la exploatarea sobelor şi a coşurilor de fum, se recomandă câteva măsuri specifice:

– verificarea sobelor, canalelor şi coşurilor de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile din apropiere;
curăţarea canalelor şi coşurilor de fum (scânteile şi particulele aprinse ce ies pe coş pot ajunge la distanţe de 25 – 30 m şi sunt sursele care generează cel mai frecvent incendii);
– montarea pe pardoseală, în faţa uşii de alimentare cu combustibil, a unei bucăţi de tablă cu dimensiuni de 0,50 x 0,70 m;
– nu se vor introduce în sobe lemne cu lungimea mai mare decât focarul, nu se va lăsa uşa de la focar deschisă şi nu vor fi supraîncălzite sobele;
– nu vor fi lăsaţi nesupravegheaţi copiii în încăperi unde sunt în funcţiune mijloace de încălzit.

Pentru mijloacele de încălzit locale sau centrale care folosesc combustibil lichid, recomandăm următoarele măsuri:

– verificarea etanşeităţii conductelor de alimentare cu combustibil;
– interzicerea supraalimentării cu combustibil;
– alimentarea cu combustibil atunci când mijlocul de încălzire nu este în stare de funcţionare;
– curăţarea periodică a conductelor de alimentare şi a duzelor de pulverizare.

O altă cauză frecventă de incendii în acest sezon este reprezentată de exploatarea necorespunzătoare a aparatelor electrice de încălzire şi a instalaţiilor electrice, pentru a căror evitare trebuie luate următoarele măsuri:

– nu vor fi utilizate instalaţii electrice defecte, montate direct pe materiale combustibile, cu improvizaţii, cu legături electrice neacoperite de material electroizolant etc.;
– reparaţiile la instalaţiile electrice vor fi executate doar de personal autorizat;
– nu vor fi suprasolicitate circuitele electrice prin racordarea unor consumatori electrici care depăşesc puterea nominală a acestora;
– nu vor fi utilizate mijloace electrice de încălzire locală improvizate;
– vor fi supravegheate permanent mijloacele de încălzire electrice aflate în funcţiune, chiar dacă sunt prevăzute cu mijloace de protecţie (termostat), deoarece acestea pot să nu funcţioneze la parametrii prevăzuţi şi vor fi deconectate în cazul în care apar defecţiuni;
– reşourile constituie o sursă frecventă de aprindere prin plasarea lor necorespunzătoare sub birouri, rafturi, tejghele, unde probabilitatea de a intra în contact cu materiale combustibile (textile, hârtie, lemn etc.) este foarte mare;
reşourile improvizate şi artizanale prezintă risc deosebit datorită puterii mari a acestora şi a deficienţelor pe circuitele de alimentare, aspecte care conduc la suprasolicitarea instalaţiei electrice la care sunt racordate (conductori, prize, ştechere etc.).

Sursa si Foto: Universul Argesean

miercuri, 4 ianuarie 2017

La ce sa te uiti când cumperi o masină second-hand


Am scris in nenumarate randuri articole menite sa te scape de tepe, despre lucrurile la care sa fii atent la masinile folosite si despre actele false cu care se comercializeaza unele automobile puse la vanzare in targuri sau online. Acum iti povestim noile amanunte pe care trebuie sa le iei in considerare cand vrei un automobil la mana a doua:

1. Anuntul la prima vedere

Daca vrem sa cumparam o masina gasita intr-un anunt online, cea mai buna impresie despre masina in sine ne-o putem face citind anuntul si fiind atenti la cateva detalii din el. De exemplu, ne uitam la poze si comparam ce vedem cu dotarile enumerate. Daca in anunt este mentionata "clima digitala", dar in poze vedem un aer conditionat manual, daca in anunt sunt scrise "4 geamuri electrice", dar intr-o poza de la interior vedem in spate geamuri manuale, si asa mai departe, e clar ca vanzatorul minte si nu este de incredere. Adica daca ne minte cu niste informatii asa minore, de ce nu ne-ar minti cu numarul de kilometri sau cu actele? Pe langa eventuale minciuni, trebuie sa fim atenti si la formulari: „full fara piele”, „adusa recent”, „kilometri reali”, „nerulata in tara” sau „impecabila, ireprosabila, ca noua” sunt formulari care, in realitate, spun exact pe dos.

2. Masina lovita si reparata?

Una din principalele temeri ale unui cumparator este sa nu cumpere o masina lovita grav si reparata prost. Nu putine sunt cazurile de automobile aduse de afara, cumparate pe bani de nimic deoarece erau lovite sau declarate chiar daune totale, dupa care reparate, carpite, si vandute drept „impecabile” sau „niciodata lovite” la bani supraevaluati. Dar ne putem da seama destul de usor daca o masina a fost lovita si reparata prost, daca suntem atenti la cateva detalii pe care vi le enumeram mai jos:

- Linia stalpilor si a pragurilor cu usile deschise
Ca sa ne dam seama daca o masina a suferit lovituri laterale grave, trebuie in primul rand sa deschidem toate cele 4 usi. Dupa care urmam, centimetru cu centimetru, urmarind cu degetul lipit pe caroserie, orice urma de denivelare, chit, sudura sau alte defecte. O masina fara lovituri trebuie sa aiba linii continue, drepte, fara defecte, pentru ca sudurile din fabrica sunt ascunse sub chedere. O masina lovita si reparata, oricat de bine a fost facuta, se cunoaste daca ne uitam cu atentie. Urmam astfel linia pragurile, acolo unde se inchide usa, a stalpilor, urcam spre plafon, coboram din nou spre balamale, dupa care repetam acest traseu la fiecare usa.

- Sub capota din fata se ascund loviturile frontale
Daca masina a fost lovita in fata, usor sau mai tare, ne putem da seama usor si de acest lucru. Ca la portiere, urmarim linia traggerului si a aripilor pe interior, unde vine capota, ne uitam la oalele amortizoarelor, la tampoanele de bara, acolo unde sunt capetele lonjeroanelor, dar si la faruri daca au urechi rupte, la radiator daca e indoit si la alte elemente de plastic cu prinderi rupte. Oriunde vedem urme de suduri, indoituri, rugina, vopsea umflata sau aplicata prost, acolo a avut loc o interventie. Adica masina a fost lovita si reparata. In primul rand, daca un vanzator ne spune ca masina nu a fost lovita niciodata, dar gasim urme de reparatii, plecam si nu mai privim inapoi: e clar ca avem de-a face cu un vanzator mincinos care, probabil, nu spune adevarul la niciun detali al masinii.

3. Uzura interioara si kilometrii falsi

Daca nu avem relatii la importatorul oficial care are acces la baza de date, unde poate introduce o serie de sasiu ca sa verifice numarul de kilometri reali ai unui automobil, ne putem da seama dupa cateva detalii daca vanzatorul e sincer sau nu. Daca masina arata pe bord 130.000 de kilometri dar scaunul soferului e uzat si rupt, volanul e tocit, schimbatorul e si el zgariat, e clar ca masina are peste 250.000 de kilometri. Sau chiar si 500.000… Mai putem sa aruncam un ochi si spre pedale, daca au cauciucul uzat, la presuri, la mocheta si chiar la clantele exterioare, daca au urme de zgarieturi de la unghii. Orice masina prezinta multe semne de uzura, trebuie sa ridice cateva semne de intrebare cu privire la numarul real de kilometri.

4. Partea mecanica

Ideal ar fi sa duci masina la un mecanic care sa o ridice pe un elevator si sa-ti spuna ce se ascunde sub ea. Adica sa verifice articulatiile, suspensiile, starea franelor si locurile in care este rugina. Dar daca nu poti beneficia de acest lux, te poti descurca si singur daca esti atent la cateva detalii. Poti sa iti dai seama daca sunt probleme la articulatii dupa o scurta plimbare, inclusiv pe un drum pietruit sau trecand peste sinele de tramvai. Daca se aude o bataie, trebuie ceva schimbat. La frane, poti sa te uiti prin jante, la uzura placutelor si la cea a discului de frana, daca are sau nu santuri adanci. 

5. Seria de sasiu si de motor

Importanta este si verificarea seriilor de sasiu si de motor, pentru ca se mai intampla sa dai peste automobile dubioase, fie cu seriile sudate, fie cu motorul inlocuit. Si atunci cand ajungi la RAR sau la un service de ITP, o sa te trezesti ca ai probleme majore. Asa ca nu te sfii sa ii ceri vanzatorului cartea masinii si sa confrunti seria din acte cu cea care este stantata sub capota. La motor nu este din pacate la fel de usor, dar sunt automobile mai noi, care au seria de motor la vedere. Nu strica sa investesti cateva minute ca sa verifici ambele serii.

6. Curatenia de la motor

Daca tot ne aflam sub capota, iti mai spunem un amanunt care trebuie tinut minte. Si anume, cat de curat este un motor. Dar aici ne referim la scurgeri de lichide, ulei mai exact, nu la praf sau cine stie ce ramasite de frunze si fulgi de la pasari. Cand ridicam capota motorului, trebuie sa ne uitam in jurul vasului de la servodirectie, pe blocul motorului, langa garnitura capacului de la tacheti, pe langa pompa de frana, acolo unde se imbina cutia de viteze cu motorul, in cautarea oricarei urme de scurgere. E clar ca daca un motor pierde diverse lichide, nu a fost ingrijit cum trebuie.

7. Rugina

Nu conteaza daca masina are 20 de ani vechime sau doar 5 ani. Pentru ca am vazut si automobile aproape noi cu urme serioase de rugina. Dar este normal in Romania, o tara cu 4 anotimpuri, sa apara rugina, pentru ca soferii nu prea au grija de masini si nu le duc la spalatorie foarte des. Rugina se instaleaza de obicei primavara, dupa o iarna lunga, in care s-a circulat mult cu autoturismul in mediul urban, acolo unde soseaua a fost stropita des cu solutie de dezghetare, cu sare si cu nisip. Pentru ca nisipul zgarie vopseaua, dupa care solutia si sarea ajung la tabla curate si incep sa lucreze, apare rugina care ulterior se intinde si la tabla curata, sub vopseaua neafectata. De obicei, rugina apare la praguri, la arcadele rotilor si la stalpii dintre portiere, in partea de jos. Trebuie sa verificam atent vopseaua si sa pipaim cu mana eventuale umflaturi de la rugina. Poate sa nu fie ceva greu, ci ceva care se repara usor, dar e bine sa stim dinainte cu ce ne confruntam, inainte sa platim banii pe automobil.

8. Actele

La fel ca starea masinii sunt importante si actele. Trebuie sa ne asiguram ca avem la masina talon, carte, fisa fiscala si, eventual, dovada platii taxei auto la ANAF. Niciodata nu trebuie sa ne luam dupa spusele unui vanzator care incearca sa ne convinga ca taxa e platita, dupa care, cand vrem adeverinta, ne trezim ca nu e platita si ca trebuie sa scoatem din buzunar inca 1000 de Euro. Trebuie retinut si ca talonul masinii nu trebuie sa aiba inscris pe spate, la mentiunea ‘Instrainat catre’, spatiile completate. Aici vom completa noi, cumparatorul, cand ducem actele la politie. Mai mare atentie trebuie acordata masinilor care sunt aduse de afara, neintmariculate. Acestea trebuie sa aiba mai multe acte, a caror lista completa se poate gasi pe site-ul oficial al DRPCIV. Nu trebuie sa platesti niciun Euro inainte sa te convingi ca masina are toate actele in regula, altfel te-ai putea trezi cu probleme, cu acte false, fisa fiscala inexistenta sau cine stie ce surprize neplacute.

Sursa: CYD.ro
Foto: AutoMarket.ro

duminică, 18 decembrie 2016

Cum sa conduci pe zapada


1. Fiti pe faza, mergeti mai incet si incearcati sa detineti permanent controlul masinii – acestea sunt cele trei elemente-cheie de conducere in conditii de siguranta pe timp de iarna.

Circulati conform avertizarilor privind starea drumurilor si a conditiilor meteorologice. Pastrati o distanta de siguranta intre masina pe care o conduceti si vehiculul din fata pentru a evita situatiile in care va trebui sa franati brusc pe o suprafata alunecoasa.

2. Pregatiti-va vehiculul de iarna
Puteti pregati masina de vremea rea facandu-i o scurta verificare intr-un service pentru a afla eventualele mici probleme. Nu este tocmai bine daca ati asteptat ca anotimpul rece sa-si intre in rol pentru a avea bateria, curelele, furtunurile, radiatorul, uleiul, luminile, franele, anvelopele, sistemul de evacuare, stergatoarele, precum si sistemul de pornire verificate.

Asigurati-va ca vehiculul dumneavoastra este pregatit din punct de vedere mecanic pentru rigorile iernii. Este recomandat sa pastrati rezervorul de combustibil suficient de plin. Am auzit cu totii cazurile in care bietii soferi au ramas fara benzina, in frig, in asteptarea utilajelor de deszapezire.

Asigurati-va ca aveti suficient lichid de parbriz cu solutie impotriva inghetului si pastrati o cantitate suplimentara in portbagaj deoarece nu se stie niciodata cand aveti nevoie.

Curatati zapada si gheata de pe geamuri, blocuri optice, oglinzi si de pe plafonul masinii. Dupa ce porniti, este bine sa asteptati ca interiorul geamurilor sa se dezabureasca pentru o mai buna vizibilitate.
Desi ati tot auzit in ultima vreme la TV si radio, va spunem si noi: ar fi fost foarte bine sa fim cu totii responsabili si sa avem masinile echipate cu anvelopele de iarna si lanturi anti derapare. Amintiti-va sa verificati si presiunea aerului din anvelope frecvent, fiind stiut ca aceasta scade in sezonul rece. Anvelopele uzate sau deteriorate va pot impiedica sa conduceti in siguranta.  

3. Luati haine calduroase in plus
Pentru ca un accident este un eveniment neprevazut, iar iesirea in afara drumului, din cauza ghetii de pe carosabil face parte din aceasta categorie, este o idee buna sa aveti niste haine calduroase in plus, cateva paturi, mancare si apa, doar in caz de nevoie. Daca ajungeti intr-un sant si nu aveti idee cand veti fi salvati, cel putin aveti cu ce sa va incalziti si ce manca in timp ce asteptati.

4. Luati-va o marja de timp
Intotdeauna calculati un timp suplimentar pentru a ajunge la destinatie, cand afara ninge. Plecati spre locul in care doriti sa ajungeti astfel incat sa nu fiti nevoiti sa conduceti cu viteza, ceea ce ar creste sansele de a pierde controlul vehiculului. O data ce simtiti ca pe sosea exista zapada sau gheata si vizibilitatea este extreme de redusa, incercati sa ramaneti calmi si sa aveti rabdare. 

5. Fiti atenti la copii
Copiilor le place sa se joace si, in mod special, iubesc zapada. Fiti atenti la copii si intotdeauna incetiniti in preajma acestora.

Sursa: Auto.ro

joi, 17 noiembrie 2016

Cum arata amprenta anvelopei pe carosabilul umed la viteza mare


Iata un tabel care arată în mod evident ce înseamnă viteza pe un carosabil umed. Vedeți cum arată amprenta anvelopei pe carosabilul care este acoperit de un strat subțire de apă.

Aceste amprente au fost filmate cu o cameră video de viteză foarte mare. Se observă foarte clar: cu cât este mai mare viteza și cu cât este mai uzată anvelopa, cu atât amprenta este mai puțin vizibilă.

Cercetătorii finlandezi și australieni au constatat că aproximativ 60% dintre accidentele rutiere sunt cauzate de anvelopele necalitative. Din cauza cauciucurilor uzate are loc fiecare al saptelea accident rutier. De asemenea, mai mult de 30% dintre accidente au loc din cauza anvelopelor nepotrivite pentru vremea de afară.

Statisticile au mai scos la iveală că 13 % dintre accidente sunt provocate de presiunea inadecvată a pneurilor.

De asemenea, este foarte important ca șoferii să respecte termenul de uzură al anvelopelor pentru a fi în siguranță atât ei, cât și cei din jur. Anvelopele de calitate sunt o investiție sigură.

Sursa: Perfect Ask

miercuri, 28 septembrie 2016

Cat i-a costat pe romani vara aceasta trecerea peste podul Fetesti-Cernavoda


Daca luam in calcul tariful minim de 13 lei pentru autoturisme, romanii au platit in 2016 peste 7,3 milioane de euro, la care se adauga inca 700.000 de euro ce vor proveni din amenzi, peste 20.000 de romani urmand a primi amenzi intre 130 lei si 910 lei in termen de 6 luni.

Peste 620.000 de romani au oprit sa plateasca cash la ghisee vara aceasta, in timp ce 670.000 au trimis un SMS. “In perioada 01.06.2016 - 31.08.2016 au fost achitate: 674.747 peaje, prin SMS; 1.214.649 peaje, la distribuitorii autorizati si 624.529 peaje, pe benzile exterioare, marcate cu simbolul cash”, au declarat reprezentantii CNADNR.

Taxa de la podul Fetesti poate fi achitata de soferi in avans sau pana la ora 24 a zilei urmatoare trecerii. Cei care aleg sa plateasca taxa de pod Fetesti – Cernavoda trebuie sa trimita SMS la numarul 7577 (Orange, Telekom, Vodafone, DigiMobil). In mesajul trimis catre acest numar, clientul trebuie sa precizeze numarul de inmatriculare si categoria.

Sursa: Wall Street

vineri, 19 august 2016

Cum scapa soferii de amenzile primite pentru ca nu au la ei politele RCA


O instanta din Romania i-a dat castig de cauza unui sofer amendat de Politia Rutiera pe motiv ca nu avea polita RCA la el, atunci cand a fost verificat in trafic. Conducatorul auto primise o amenda contraventionala de 630 de lei, insa magistratii Judecatoriei Simleul Silvaniei au desfiintat sanctiunea, aratand ca, de fapt, soferii nu sunt obligati, conform legii, sa aiba polita auto obligatorie la ei.

Decizie inedita a Judecatoriei Simleul Silvaniei, dupa ce un conducator auto a contestat in instanta amenda de 630 de lei (echivalentul a sase puncte-amenda) pe care i-au dat-o agentii Politiei Rutiere. Motivul sanctiunii a fost ca soferul, care se afla la volanul unui autoturism inmatriculat in Anglia, nu avea la el polita auto RCA, atunci cand agentii rutieri l-au verificat in trafic. Soferul a contestat, insa, in instanta procesul verbal prin care a fost sanctionat de Politia Rutiera, iar judecatorii au fost de partea lui.

Mai exact, magistratii de la Judecatoria Simleul Silvaniei, acolo unde s-a judecat cazul, au aratat ca legile in vigoare nu prevad in mod expres obligativitatea conducatorilor auto de a avea asupra lor polita obligatorie de asigurare auto si de a o prezenta la cererea politistului rutier.

Sursa: Wall-Street.ro
Foto: Adevarul

luni, 8 august 2016

De ce masinile moderne devin mai scump de reparat


Complexitatea tot mai mare a masinilor moderne le face mai dificil si mai costisitor de reparat [...] Producatorii de masini aduc tehnologii noi care utilizeaza senzori cu ultrasunete, camere radar sau aparate de fotografiat, amplasate de cele mai multe ori in locuri care sunt vulnerabile la impacturi.

"Organizatiile de training, service-urile de tinichigerie si toate sectoarele independente nu pot tine pasul cu viteza prin care se schimba tehnologiile in vehicule. Spre exemplu, sunt mai multe coduri de computer in actualul Mercedes-Benz Clasa S decat intr-un avion Boeing Dreamliner ", a spus Jason Moseley, director executiv al National Association of Bodyshops.

Autoturismele sunt construite din pana la 20 de tipuri de materiale diferite, au elemente din otel, aluminiu, carbon, care pot fi sudate, nituite sau lipite, astfel ca dupa un accident piesele si procesul de reparatie sunt scumpe, iar asiguratorii prefera sa le numeasca mult mai usor decat in trecut daune totale. Anul trecut, din totalul masinilor noi care au avut accident in Marea Britanie peste 10% au fost declarate dauna totala.

"Avand in vedere cum a evoluat tehnologia si potentialul de reparatii scumpe, nu este nevoie de un impact puternic pentru a cauza stricaciuni considerabile", a declarat Scott Hamilton-Cooper, directorul de operatiuni al Accident Exchange.

De exemplu, pentru a inlocui aripa fata pe actualul BMW Seria 5 dureaza de trei ori mai mult decat la vechiul model, pentru ca mai intai trebuie data jos capota si deconectata bateria. Un alt exemplu este noul SUV Volvo XC90. In cazul in care bara de protectie trebuie revopsita este nevoie de inlocuirea ei, intrucat straturile suplimentare pot afecta calibrarea si performantele senzorilor. Dupa inlocuirea barei, senzorii trebuie codati si calibrati.

"In ultimii 5 ani, am observat o crestere dramatica a sistemelor bazate pe senzori. Problema nu este inlocuirea senzorilor ci calibrarea lor, pentru ca nu poate fi facuta decat de catre dealerii marcilor, nu si de service-uri multimarca. De exemplu, calibrarea senzorilor la Volkswagen Golf MK7 costa 1300 de lire in Marea Britanie", mai spun specialistii.

Sursa si Foto: Wall-Street.ro